Omkostninger ved interim ledelse – løn, kommission & ekstra udgifter

Hvad koster din interim manager?

Få klarhed over dine omkostninger ved interim ledelse. Omkostninger ved interim ledelse indebærer løn til din midlertidige leder samt dækning af øvrige udgifter

Interim ledelse kan være en særdeles god løsning, når din virksomheder står over for fornyelse og store reformer. Imidlertid er der også adskillige omkostninger ved interim ledelse, som du bør være opmærksom på. Ofte vil fordelene ved interim ledelse langt overstige dine udgifter, men hvis du ikke holder øje med omkostninger ved interim ledelse, kan du let ende med en midlertidig leder, som koster mere, end han er værd.

Financielle omkostninger ved interim ledelse

I forbindelse med financielle udgifter ved interim ledelse, så er denne typisk langt billigere per time end hos traditionelle virksomhedskonsulenter. Mens at virksomhedskonsulenter således typisk koster 200 til 350 procent mere end tilsvarende fuldtidsstillinger, så koster midlertidige managere kun omkring 40 procent mere. I tillæg hertil har du med en midlertidig manager – i modsætning til faste lederstillinger – ikke udgifter såsom bonuser, feriepenge, pension, personalegoder og forsikring.

Udgifterne for midlertidige managere er typisk opdelt i henholdsvis løn samt dækning af øvrige udgifter, hvilket især dækker over transport. I tillæg hertil vil der være et kommissionsgebyr, så frem du har fået din midlertidige manager bevilget via et ledelsesbureau. Ofte kan du her få en bedre aftale med midlertidige ledere, som arbejder på freelance-basis – dog med den omkostning at du ikke har det samme udvalg af forskellige ledertyper at vælge imellem som hos et lederbureau.

Endelig så bør det naturligvis betones, at midlertidige managere selvsagt koster mere, jo bedre de er. Så frem din virksomhed har råd til det, så kan det dog her anbefales, at du ikke går ad vejen for at betale lidt ekstra for din midlertidige managere: Så frem du har fundet den rigtige midlertidige leder, vil de på langt sigt tjene deres udgifter og meget mere hjem til dig og din virksomhed.

Ikke-financielle omkostninger ved interim ledelse

I tillæg til financielle omkostninger er der også adskillige ikke-financielle udgifter ved interim ledelse. Den mest tydelige omkostning er her, at ordningen netop kun er midlertidig: Når din midlertidige manager forsvinder, tager han også al sin ekspertise med sig. Forhåbentlig kan den nye ledelse tage over, hvor den midlertidige leder slap, men risikoen er her, at de resultater som den midlertidige ledelse skabte eroderes og forsvinder over kortere eller længere tid.

I tillæg hertil så står og falder udbyttet af midlertidige managere med, at du får valgt den rigtige manager for din virksomhed. Hvis du vælger en manager, som ikke har de rette evner til din virksomheds nuværende situation, så kan udgifterne ved midlertidige managere let overgå dine gevinster.

Vælg din midlertidige manager med omhu

Interim managere er som sagt ofte en særdeles effektiv løsning, når din virksomhed står overfor prøvende, men tidsbegrænsede virksomhedsreformer. Imidlertid skal du også huske at indregne både financielle og ikke-financielle omkostninger ved interim ledelse, før du underskriver kontrakten med din midlertidige manager. Hvis ikke, så kan du let ende med en midlertidig ledelse, som ikke leverer resultater, der hverken matcher eller overstiger de udgifter, som ansættelsesforholdet har medført for din virksomhed.